СЪЗДАВАНЕ НА ГРАФИЧНИ ИЗОБРАЖЕНИЯ
СЪС СКРАЧ И ИЗЧЕРТАВАНЕ НА ФИГУРИ
упражнения
/по учебника на Просвета 1945/
ЩЕ УСЪВЪРШЕНСТВАТЕ УМЕНИЯТА СИ:
- за създаване на собствен герой;
- за изчертаване на различни равнинни фигури.
Приятел на Роботко
Създайте нов герой с име Сферичка, която заедно с Роботко да се справя с нови предизвикателства.
Многократно използване на герой
В Раницата освен код можете да запазвате и герои. Провлачете героя в раницата. За да го използвате в друг проект, отворете раницата и го провлачете в областта за герои.
Променливи в Scratch
Променливите в Scratch се създават и променят от групата блокове Променливи. Всяка променлива има име и стойност. Препоръчително е името да е смислено и да подсказва какви данни се съхраняват в променливата. Ако се затруднявате с Променливи вижте темата за тях в този урок....
1. Създайте нов проект и добавете Роботко.
2. Въведете кода, показан отдолу.
3. Пуснете програмата и изберете едно число, на което да разделите 360. Най-уместно e числото да е между 3 и 10.
4. Отговаряйте на въпросите с да, докато не се получи затворена геометрична фигура.
5. Каква фигура получихте?
6. Колко стъпки трябваше да направите, за да получите фигурата?
7. Има ли връзка числото, което въведохте в началото, с фигурата, която получихте?
Ние въведохме малко промени в кода, за да може Сферичка да не се обръща с главата надолу.
Изчертаване на многоъгълник
За да изчертаете многоъгълник, на който всички страни са равни, трябва да разделите 360 градуса на броя на страните на многоъгълника и на получения ъгъл да завъртите героя след изчертаването на една страна. Например, ако искате да получите петоъгълник, разделяте 360 на 5 и получавате ъгъл на завъртане 72 градуса.
Направи ли ви впечатление, че ...
Броят на повторенията в блока за цикъл е равен на:
- числото, което се съдържа в името на многоъгълника (триъгълник, петоъгълник);
- броя на страните на многоъгълника;
- числото, на което трябва да разделите, за да получите ъгъла на завъртане.
Запазване на местоположението
Ако искате дадена фигура да се изчертава винаги на едно и също място, можете да запазите точното място на героя, който я изчертава.
За целта преместете героя в позицията, която харесвате, и издърпайте блока Отиди до x: ... y: ...
Когато вземате блока Отиди до, в него се запазва точното място на героя върху работно поле.
Посоката на завъртане има значение! (Наляво/Надясно)
Геометрията е изкуство!
Свалете/Отворете файла GeometryArt.sb3 в папкa Scratch от ресурсните файлове към учебника или проекта GeometryArt в студиото Компютърно моделиране 5. клас, изд. „Просвета“ с адрес https://scratch.mit.edu/projects/553436837 и експериментирайте – променяйте броя на повторенията и ъгъла на завъртане в двата блока за цикъл по следното правило: броят на повторенията е равен на числото, с което делите 360.
Влагане на блокове за цикъл
Блоковете за цикъл може да се влагат един в друг. Вложеният блок изчертава геометричната фигура, а външният блок изчертава повторенията на фигурата.
Заменете блока за завъртане с блоковете Молив горе и Премести се с 50 стъпки. Как се промени фигурата?
Задача:
Изчертайте геометрично човече Създайте код, който да изрисува показаното отдолу човече, съставено от геометрични фигури с означените дължини на страните.
Може да продължите към следващия урок 5КМИТ-5.2. СЪЗДАВАНЕ И ИЗПОЛЗВАНЕ НА СОБСТВЕНИ БЛОКОВЕ ИЛИ ПОДПРОГРАМИ
Вижте още уроци от програмирай със Скрач ->.