5KMIT, тема 5.2. Създаване и използване на собствени блокове или подпрограми, упражнения / Create My Block in Scratch 2

 ЩЕ УСЪВЪРШЕНСТВАТЕ УМЕНИЯТА СИ:
- за създаване и използване на собствени блокове;
- да редактирате собствен блок;
- за работа с параметри на блокове;
- за клониране

Задача: Блок многоъгълник с два параметъра

Запазете вашия блок многоъгълник/Polyangle, който създадохте в предния урок в Раницата или във файл Polygon.sb3
Задача: В нов проект го редактирайте, така че потребителят да въвежда като параметър и дължина на страната.

Задача: Изчертайте окръжност
В нов проект или нов спрайт експериментирайте в блока многоъгълник със стойностите на страните и дължините на страните, така че да изчертаете окръжност.

Редактиране на собствен блок. Можете да редактирате вече създаден собствен блок – от контекстното му меню (кликнете върху него с десен бутон на мишката) изберете Редактиране/Edit.


Задача: Изчертайте красива розетка Като използвате блока многоъгълник, изчертайте ваша авторска розетка.


Трик за професионалисти:
- Използвайте блок за цикъл, в който да вложите блока многоъгълник.
- Експериментирайте с комбинации от различни фигури.
- Задавайте големи стойности в блока направи дебелината на молива, за да изчертавате запълнени розетки.

Упражнения

Задача: Снежинки: Създайте дизайн на хартия за опаковане с основен елемент снежинка, която да променя големината и цвета си и да се появява на случайно място на сцената.

Трик за професионалисти:
- Като използвате блока многоъгълник, създайте собствен блок снежинка с параметър дължина
- Използвайте блока избери случайно от ...  до ... за избор на стойност на параметъра дължина на снежинката (от 5 дo 25), цвят и разположение.

Задача: Падащи снежинки: Създайте собствен блок, който да имитира падане на обекти (капки, снежинки) от горната част на сцената от случайна позиция. Използвайте/Свалете файла FallDown.sb3 в папка Scratch или проекта FallDown в студиото Компютърно моделиране 5. клас, изд. „Просвета“.

Какво е клонинг? Клонингът е идентично копие на герой и се използва, когато има нужда героят многократно да се появи на сцената и да се изпълни кодът му. Създава се от групата блокове Контрол с блока създай клонинг и най-често се използва с  блоковете при старт като клонинг и премахни този клонинг.

Нашето решение "Падащи снежинки". При нас са падащи цветни капки.
Задача: Шевици
В клуба по български фолклор сте учили за шевиците и искате да нарисувате мотив в Scratch, с който да участвате в училищна изложба на тема „Българските шевици“.
Трик за професионалисти:
- Използвайте вложени блокове за цикъл, за да изчертаете мотив 1. Във вложения цикъл изчертавате броя на бодовете на един ред, а във външния цикъл – целия мотив, който е своеобразен квадрат.
- Редактирайте блока бод, като му добавите параметър дължина, който да задава големината на бода в стъпки, за да изчертавате комбинации от бодове с различна големина.

Нашето решение: Шевици

Сценарият представяме в две снимки. Първо създаваме 4 блока в категория Моите блокове. Всеки определя посоката на движение. Последната част от сценария е същинската, в която използваме Моите блокове.


Споделяме нашите решения на задачите от урока

Project in Scratch >>>

Задача: Създаване и използване на собствени блокове. Добавяне на поле за въвеждане от тип “ДА - НЕ” и етикет
Често в програмирането се използват т.нар. разклонени алгоритми, когато трябва да се изпълни следваща команда в зависимост от верността на дадено условие.
За разклонени алгоритми използваме следните два блока:
Създаваме собствен блок, в който слагаме кода, който може да се повтаря многократно.
За да е ясно какво прави блока, може към него да се добавят и етикети, с които да указваме това.
Кодът изглежда вече така:
За да рисуваме с различен цвят и да се сменя цвета на молива, създадохме за всеки цвят костюм в спрайта на молива, и в моите блокове създадохме още 4 собствени блока.
Вижте кода.