Dragon Jumper | Scratch tutorial | Код за движение със спейсбар или кликане с мишка

Скачащият дракон е игра с движение с помощта на спейсбар или кликане с мишка върху дракона.

Към драконът се търкалят въртящи се топки, които той трябва да избегне. Има 3 живота. Всяко докосване от топка отнема по 1 живот. Всяка преодоляна топка от дракона дава +1 точка.

В кода на тази игра ще:

  • използвате блокове REPEAT;
  • създадете променлива "Животи" / Lives;
  • анимирате обекти.

Преди да изградите сценариите трябва да създадете две променливи: Lives и Score, в категория ПРОМЕНЛИВИ. Ако не може да се сетите как става вижте тук ->.

Изберете своите спрайтове. Нашият дракон е от готовите ресурси за спрайтове в Скрач. Топката изрисувахме сами с инструментите на графичния редактор. Фонът е от ресурсите на Скрач.

В сценария на дракона сложете блокове REPEAT (повтори), за да има плавни скокове .

Драконът

Контрол на играта за скачане със спейсбар 

Драконът започва с три живота. Този спрайт има два сценария. 

Ляв сценарий: започва със старта на играта с блок "When green flag clicked". Приравняваме променливата животи на 3 с блока ""Set Lives to 3"". С блока отиди на позиция "go to x:-135; y: -120", поставяме дракона долу вляво на сцената. Вмъкваме два последователни блока кажи за 2 сек.: "Say "Hi! Push space to jump!" to 2 sec"  и "Say "Beware from the rolling balls!" to 2 sec", с които указваме на играча как да играе. В този сценарий след това следва блокът завинаги, в който е вмъкнат блок, който проверява дали драконът докосва топката " If touching Beachball" then", следван от блок промени животи с -1. Драконът губи по 1 живот след като е докоснат от топката и блок изчакай 1 сек. С този блок изчакай, се коригира един бъг в играта. Ако го няма драконът ще загуби всичките си животи наведнъж. Така топката подминаава дракона и му отнема само един живот.

Десен сценарий: той е за движението на дракона, по-точно за възможността да скача. Използван е блока за контрол "When space key pressed". Може да използвате и друга възможност за контрол например "When this sprite clicked". В зависимост какъв е контрола за скачане, такава ще е инструкцията в левия сценарий. В тази игра анимирането на скачането е постигнато с блока ПОВТОРИ (10), който прави гладко и естествено това движение. Първият блок повтори придвижва дракона нагоре с 20 по координата у, а вторият - придвижва дракона надолу с -20 по координата у. 

Контрол на играта за скачане с кликане върху дракона

Топката

След като се стартира играта с блок когато зелен флаг щракнат, следва блок отиди на позиция: х: 240  и у: -120. Блок Винаги с вмъкнат блок за въртене на 15 градуса наляво. Това осигурява през цялата игра въртеливото движение на топката.
За преминаването на топката през екрана изпозлваме десния сценарий. Той стартира при натискане на зеления флаг. Следва го блок задай Score=0 и изчакай 4.5 сек - времето, за което дракона дава инструкциите за играта. Следва блок завинаги, който изпраща топката в началната ѝ позиция  х: 240  и у: -120, блок за придвижване "glide  1 sec to  х: -240  и у: -120 ". За да се промени стойността на Score, когато премине топката през екрана, задаваме блок ако-тогава: "If  X-position < -120 then" в него да се промени променливата Score by 1.
Долният ляв сценарий се изпълнява винаги, след като се натисне зеления флаг. В него се изпълняват два блока за проверка ако-тогава. Първото е ако докосне дракона, стартирай звук Bing Boing, докато спре. Второто, ако Lives=0  спри всичко.

Game Over!

Това е спрайт, който създаваме сами. Може да го изпишете с букви от графичния редактор. Ние добавихме отзад и правоъгълник.


Кодът е следния. При стартиране на играта със зелен флаг, блокът Hide кара този спрайт да се скрие. Следван от блок "Wait until Lives=0". Когато това се изпълни се показва с блока SHOW. Блокът Play Sound, дава и звуков сигнал за край на играта и кодът приключва с блок спри всичко "stop all".

Играта с нейните правила:

To start click double on the green flag!
1. Jump with space-bar!
or
2. Click on the dragon to jump!
You have 3 lives to play. 
Beware from the rolling balls!
За да започнете, щракнете двукратно върху зеления флаг!
1. Скочете с интервал!
или
2. Кликнете върху дракона, за да скочите!
Имате 3 живота за игра.
Пазете се от търкалящите се топки!
 
Забавлявайте се!
Вижте другите уроци от програмирай със Скрач->