Scratch, Graphic editor and Broadcast message / Основи на програмирането със Скрач/ Графичен редактор и допълнителни събития

ГРАФИЧЕН РЕДАКТОР В СКРАЧ
Вече познавате библиотеката на Скрач за спрайтове. Това са изображения, които може да изпозлвате за игрите си. Често ще искате да правите нови герои или да преработите тези от Скрач. Това се случва в графичния редактор на Скрач, който е много лесен за изпозлване.
Отварянето на редактор за някой герой, става като кликнете на прозореца Костюми.







Тук може да променяте формата, цвета, разположение, да рисувате с четка и така нататък. Всичко е въпрос на въображението ви. За да се научите - тествайте! 
Какво е вектор?
Във векторен режим всичко е изградено от фигури. Всяка фигура може да променя размера си и няма да загуби качеството на изображението. 
Основните инструменти са от лявата страна в панела. На горната снимка е активна бялата стрелка, с която се избират фигурите, изграждащи вашият герой.
Промяна на цвета и формата на героя
Дублирайте един от костюмите на призрака и сменете цвета му. Ако се наложи разгрупирайте обекта, за да се раздели на изграждащите го фигури/части. Променете и формата му с помощта на инструмента Reshape.













Когато завършите героя си е хубаво да групирате всички части, от които е изграден и да го центрирате. 









Копиране на спрайтове/герои
Всеки герой добавен в играта има собствен сценарий. Копирането на герой в Скрач може да стане по два начина - чрез копиране или клониране.
Копиране
Кликнете с десен бутон на мишката върху желания спрайт и изберете опцията Duplicate. Този метод е най-добрия за създаване на много и еднакви спрайтове с един и същ сценарий, ако сте кодирали преди това.





Клониране и клонинги
Ако спрайта искате да копирате много пъти, по-добре го клонирайте. Клониранте позволява да копирате героя без проблем и не задръства панела на спрайтовете с много копия. Като правило, ако спрайта искате да копирате повече от три пъти, по-добре го клонирайте. 
Клонирантео е по-сложен метод вътре в Скрач. Клонингите се създават, като карате спрайта да се клонира вътре в собствения си сценарий. Вижте примера.
Изпозлвайте конторлния блок create clone of myself. за създаване на клонинг. Промяна не виждате, но това е само привидно, т.к. клонинга се намира точно зад оригинала. Не пипайте нищо.






Продължете, като към кода добавите блок за събитие when I start as a clone, за да дадете инструкции на клонинга. Той изпълнява код, който започва само с този блок.
Разгледайте кода отдолу. Забележете, че в него сме променили позицията на клонинга спрямо оригинала, за да може да го видите.













ВИДЕО В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОДА.

Допълнителни събития с Broadcast
Всеки сценарии започва с някакъв блок за събитие. Най-често използвания е when (green flag) clicked., когато започва играта.
Има случаи, когато даден сценарий не искаме да се изпълнява в началото, а да се изпълни в опредлен момент. В такъ случай изпозлваме блок разпространи съобщение1, които са в категорията Събития. 
Основната идея е, чрез използването на блок разпространи е да учведомите другите спрайтове кога се е случило дадено събитие. Тези спрайтове следят за това съобщение с помощта на блока за събитие when I receive.
Broadcast message
Например искате всички спрайтове в играта да се скрият, когато тя свърши. Това става с блока разпространи. Първо създайте съобщението, като използвате блока разпространи съобщение1 в областта за програмиране и използвайте падащото меню, от което изберете New message.














Създайте сценарий, в който да разпространите това съобщение и всички герои да се скрият. Нека в случая да се случи, когато главният герой Nano докосне червен цвят.
When I receive message / Когато получа съобщение
Изпращането на съобщение е налице. Сега трябва героите да го получат, това са кучетата Dot. Това става с блок за събитие When I receive message / Когато получа съобщение. В случая героя трябва да получи изпратеното съобщение Game over!












ВИДЕО КАКВО ПРАВИ КОДА С ИЗПРАЩАНЕ И ПОЛУЧАВАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯ.