ПАЛИТРА С БЛОКОВЕ ОТ КОД
Ако сте пропуснали Основи на Скрач част 1 - върнете се назад.
Палитрата включва категории, като всяка има свои блокове от код и са оцветени различно. Те организират сценария. Всеки герой има свой собствен код и последователност от блокове. Скрач е направен лесно, за да може по-бързо да се издирват блоковете от код. Щракате върху съответния бутон с даден цвят от лявата страна на менюто и може да избирате блокове от дадената категория.
Основни блокове от код
Категория Движение / Motion (синьо)
Описват движенията в компютърната игра / сценарий. С тези блокове карате спрайтовете да се придвижват по сцената по определен начин, да се обръщат, да се плъзгат, да отиват на слуайна позиция.
Категория Движение / Motion |
Категория Външен вид / Looks (лилаво)
Категория Звук / Sounds (розово)
С тези блокове героите могат да издават звуци. Например котката може да мяука.
Категория Събитие / Events (жълто)
С тези блокове определяте кога да се изпълни сценария. Тези блокове се закачат в началото на кода за програмиране. Събитийният блок изпълнява ролята на зелен флаг. Например за започване на дадена игра. Има и герой, който е зелен флаг.
Категория Контрол / Control (оранжево)
Тези блокове имат формата на буквата "С", т.к. обхващат други блокове. Контролният блок обгражда други блокове от код, които ще се изпълняват според правилата, които са зададени от него. Блокът "Repeat 10" - кода вложен в него ще се повтори 10 пъти. Блокът "Forever" - ще изпълнява блоковете непрекъснато, докато не го спрем.
Категория Сетива / Усещане / Sensing (синьо-зелено)
Има блокове, с които помагате сценария да се изпълни позовавайки се на сетивата. Например да се изпълни нещо, ако спрайтът докосне определен цвят или докосне друг герой. Дори показалеца на мишката може да бъде условие за усещане в тази категория.
Категория Оператори / Operators ( зелено)
Тези блокове помагат при задаване на задачи и условия, те са тези, които се вмъкват в котнролните блокове и помагат за точното изпълнение в сценария.
Категория Променливи / Variables (тъмно оранжево)
С тези блокове създавате "хранилища" - променливи, където може да пазите точки, брой животи и други стойности в играта. Може да създадете собствена променлива с произволно име и да ѝ присвоявате стойност. Много често създавате променливи, които ясно указват за какво са. Например променлива ТОЧКИ, разбирате колко точки печелите при всяко действие от сценария.
Има още категории, които са скрити в бутона Extension (Разширение), който е най-долу вляво в панела за категории. Именно от тук може да вмъкнете категорията Молив /Pen или категорията, с която героите ви да започнат да говорят с глас, музика от инструменти.
Вижте и последната категория My Bloks (в розово). Тук е мястото, където сами може да изградите свои блокове. Това е за напреднали, но в един момент ще се наложи да го използвате.
Създаване и стартиране на сценарий със Скрач / Scratch basic programming, 1
Вижте всички уроци на Скрач ->