Костенурка на пътя | Turtle on the road | Scratch game with code


Костенурка на пътя 
Тази игра е направена по екологична тема за костенурките и тяхното опазване. Целта е да опазим костенурките в природата.
В играта "Костенурка на пътя" целта е да помогнете на малка костенурка да пресече пътя, по който преминават много коли. Движението е със стрелките нагоре и надолу. Всяка костенурка, появила се на пътя, трябва да преведете успешно на отсрещната страна.
В този урок ще се научите:
- да създавате фонове, да ги сменяте в началото на играта и в края.
- приома клониране.
В началото създайте фона с пътя. Много е лесно използвайки графичния редактор на Скрач. Два правогълника и няколко линии. Цветовете сменете за начален екран, за екран по време на играта и за краен екран. Добавете и текстове, където е необходимо. В края имаме три костюма за фона.


Създайте спрайт с името START/старт, който изградете в графичния редактор. Един правоъгълник и текст START. 
Изградете двата спрайта за костенурка/Turtle и за кола/Car.
За костенурката направихме два костюма с движение в крака, за да има усещане за движение.
Създайте променлива с името "Saved turtles" и съобщенията Start game и Game Over.

Следва изграждането на кодовете.

START / Старт
Кодът на този спрайт е от два сценария. Първият при старт на играта със зеления флаг да се покаже, вторият при кликане върху този спрайт, да изпрати Broadcast съобщение "Start game" и да се скрие.
Stage / Фон
Кодът е от три сценария. Кой фон ще се покаже се определя от съобщението, което получава:
- При старт на играта със зелен флаг смени фона на Path1.
- При получаване на съобщението Start game, смени фона на Path2.
- При получаване на съиобщението Game Over, смени фона на Path3.


Костенурка / Turttle
Кодър ѝ е от 6 сценария:
- При старт със зелен бутон на играта, блок скрий се, защото не искаме в началото на играта да е видим.
- При получаване на съобщението Start game, направи променливата Saved turtles=0, направи размера на костенурката на 40%, отиди на позиция Х:0 У:-145. Блок за ориентация на 90 и блок покажи се. Всичко това се изпълнява за миг, след като този спрайт получи съобщението за започване на играта.
- Вторият сценарий стартира при получаване на съобщението Start game, ВИНАГИ проверявай позицията на костенурката по У, дали У>140, тогава върни в начална позиция и смени променливата Saved turtles с 1.
- Два сценария за контрол на костенурката. При натиснат клавиш стрелка нагоре и клавиш стрелка надолу. Единствено сменяме ориентацията при натиснат клавиш надолу и движение по У с отрицателен знак. Следват ги блокове за изчакване от 0.5 сек и блок за смяна на костюма - създаваме впечатление, че костенурката наиситна движи крака си.
- Последният сценарий се активира, когато този спрайт получи съобщението Game Over се скрий.
Car / Колата
Колите се появяват случайно на пътя, преминават и не спират, за да премине костенурката.
Сценариите са четири:
- Първият е при старт на играта със зеления флаг колата спрайт да се скрие.
- Втория започва с block: получаването на съобщението "When I receive "Start game"". Последван от блок ВИНАГИ, в който са вместени блоквете изчакай с рандом време в секунди от 0-5 сек.Може да го промените, като намалите на 2 или 3 сек. Тогава играта ще стане по-трудна. Следва го блок СЪЗДАЙ КЛОНИНГ ОТ МЕН (create clone of myself).
- Третият сценарий осигурява движението на колите по пътя, като преминават от крайно ляво на сцената и стигнат до крайно дясно. Започва с блока КОГАТО ЗАПОЧНА КАТО КЛОНИНГ (when I start as a clone), да се покаже с блок show, като в блока отиди на позиция Х: и У:, се задават определни стойности. По Х, винаги започва от -240. По У: вмъкваме блок pick random от категория ОПЕРАТОРИ, в който указваме възможност за различни позиций, в случая стойности от -50 и  до 100. Следва блок ПОВТОРИ ДОКАТО, в който вмъкваме блок от операторите за неравнество. В него слагаме Х-позицията, която да се следи, докато стане по-голяма от 240. В блока ПОВТОРИ ДОКАТО, вмъкваме блок за движение по Х с 4 стъпки. Винаги може да се промени стойността на придвижване в стъпките - ако е на 10, колите стават много бързи и трудността в играта се покачва.
- Последният сценарий започва отново с блока КОГАТО ЗАПОЧНА КАТО КЛОНИНГ (when I start as a clone), Следва го блок ИЗЧАКАЙ ДОКАТО "докоснеш костенурката", когато се изпълни изпрати съобщението Game Over, завършва с блок за Stop all.

Ето и самата игра:
Thousands of turtles die on the road trying to cross the other side. Be careful drivers!
HOW TO PLAY:
Move the turtle with UP&DOWN ARROWS.
Beware of passing cars!
Хиляди костенурки загиват на пътя, опитвайки се да преминат от другата страна. Бъдете внимателни шофьори!
КАК ДА ИГРАЯ: Преместете костенурката със СТРЕЛКИ НАГОРЕ и НАДОЛУ.
Пазете се от преминаващи коли!
   
Връзка към скрач: https://scratch.mit.edu/projects/632818879