Шаблони и теми в текстов документ, MS Word template and theme

Основни компетенции, които ще постигнете с този урок:

  • познавате основните възможности на текстообработващите програми за използване на шаблони при решаването на конкретни практически задачи.
  • работите с готови шаблони в различен режим.
  • създавате шаблон за текстов документ.
  • познавате стандартни теми на документи.
  • създавате собствена тема.

Основни понятия: шаблон - template, тема - theme, цвят, шрифт и ефект на тема.

  • Шаблон – образец на документ, по който се изработват множество еднакви документи.
  • Тема – съвкупност от елементи, които определят външния вид (изглед) на един документ.
  • Цвят, шрифт, ефект на тема – елементи, които са част от тема.

ШАБЛОН

Шаблоните са начин да се използва един и същ текст (оформен по определен начин, съдържащ определени информация) на много страници, без да се налага да се изписва на всяка страница. Има различни причини дадена информация да се изнася в шаблон, но основните са:

  • лесна поддръжка — когато дадена, сравнително често актуализираща се информация трябва да присъства в повече на брой страници;
  • икономия — когато на по-голям брой страници трябва да присъства голяма като обем информация;
  • стил на оформление — функционално и естетическо оформяне по един начин.

На практика всяка една страница, която съдържа текст, графичен обект, таблица може да бъде третирана и използвана като шаблон.

Word разполага с голям избор на шаблони. Може да се използват стандартните, предлагани от програмата или да създадете като потребители съобразно поставената задача. За да бъде записан един документ, като шаблон трябва да бъде записан във файлов формат .dotx в директорията за съхранение на потребителски шаблони Custom Office Templates

Шаблоните могат да бъдат писма, визитни картички, календари, автобиография, грамоти, дипломи, сертификати. На практика всеки документ може да бъде записан като шаблон.Шаблоните може да се записват и във формат .dot или .dotm

След като бъде избран един шаблон може да бъде редактиран чрез добавяне и модифициране на съдържанието - текст, графични обекти, таблици.

Когато създадете и съхраните един шаблон може да добавите настройки относно контрола на достъпа и модифициране на съдържателната част на шаблона – да се въведе парола за отваряне на документа или да се въведе парола за разрешаване на достъпа до редактиране на документа.

MS Word предлага голям набор от шаблони. Те са достъпни от менюто File > New (Файл > Създай). 

В момента не се визуализират актуални шаблони. Изпишете в текстовото поле желан шаблон, например автобиография (CV). Визуализира се списък с шаблони по вашто търсене.

Изберете един от шаблоните. Зарежда се нов прозорец. Натиснете Create (Създай).
Шаблонът се зарежда в работната област на MS Word. Запишете го с ново име и започнете да попълвате с вашите данни.

Задача 1. Създайте брошура на поздравителна картичка, като използвате готов шаблон.

  • Влезте в менюто File/New (Файл/Създай).
  • В полето за търсене изпишете Cards.
  • Отваря се списък от шаблони.
  • Изберете желания шаблон и от отворилия се прозорец натиснете бутона Create (Създай) (фиг. 2).
  • Създава се нов документ с дизайн и съдържание на избрания шаблон.
  • Можете да добавяте, да редактирате и да форматирате информацията, която се съдържа в шаблона.

Задача 2. Създайте нов шаблон на писмо и го съхранете във вашата работна папка с име pismo.dotx.

Всеки документ, създаден с програмата MS Word, може да бъде съхранен като шаблон.

  • Въведете желания текст, изображения и др. и ги форматирайте по подходящ начин.
  • За да запишете документа като шаблон, изберете менюто File/Save As (Файл/Запиши като) и го запишете във формат .dotx в служебната директория за съхранение на потребителските шаблони Custom Office Templates, която се отваря автоматично.
  • Друг начин, чрез който документ може да бъде съхранен като шаблон, е като изберете менюто File/Export (Файл/Експортиране) и в отворилия се панел Export (Експортиране) щракнете върху командата Change File Type (Промяна на типа на файла). От предложените ви възможности за съхраняване на файла изберете Template (.dotx) (Шаблон (.dotx)) и натиснете бутона Save As (Запиши като).



TEMA

Темата на един компютърен документ е съвкупността от елементи – цветове, шрифтове и графики, които определят външния вид (изглед) на документа. Разбира се, всеки потребител може също да създаде сам собствена тема. Той може да променя определени дизайнерски елементи на създадена вече тема и след това да я съхрани като готова за ново използване. Темите на документите могат да се споделят от всички MS Office програми. Изборът на нова тема към даден документ се извършва чрез командата Тhemes на менюто Design (MS Word 2010 командата Тhemes на менюто Page Layout).

Когато се променят шрифтовете на една тема се променят всички заглавия и водещи символи в текста на документа. Може да се промяня цвета на темата. Ефектите на една тема са контурните линии и запълване на дадено графично изображение. Тези ефекти се задават към диаграми, SmartArt графики, фигури, картини, таблици, WordArt текст.

Задача: Създайте писмо, изградете ваша тема и запишете файла под името pismo.docx


Копирайте текста и го форматирайте по ваш избор:

До:
[Име на получателя]
[Длъжност]
[Организация]

Дата: [дд.мм.гггг]

ОТНОСНО: Покана за участие в [наименование на събитието]

Уважаеми/а г-н/г-жо [Фамилия],

С настоящото писмо Ви каним да вземете участие в събитието [наименование на събитието], което ще се проведе на [дата], от [начален час], в [място/зала/адрес].

Събитието има за цел [кратко описание на целта/темата] и ще събере на едно място представители на [целева аудитория/сектор/общност].

Ще се радваме да уважите поканата ни и да потвърдите своето присъствие до [срок за потвърждение], на имейл: [имейл за потвърждение] или телефон: [телефон за връзка].

Приложено изпращаме и програма на събитието.

С уважение,
[Три имена]
[Длъжност]
[Организация]
[Подпис – ако се разпечатва]

Добавете при желание лого и графични елементи.

Добавете цвят на страницата:


Форматирайте текста по желание и добавете към абзаците рамка или частична част.


Ако желаете бързо да промените цветовата гама на документа изпозлвайте промяна ЦВЕТОВЕ.


Когато сте готови запишете вашата тема.