MS Excel, Сортиране в електронна таблица по няколко признака

 Основни компетенции, които ще постигнете в този урок:

  • проектирате и попълвате електронна таблица за съхраняване на атрибутите на конкретен обект.
  • прилагате техники за подреждане на данните по един или няколко признака.
  • прилагате техники за различни пресмятания в подредени по един или няколко признака ЕТ.

Основни понятия: атрибути на обект, сортиране по няколко признака, сортиране по собствен списък.

Сортирането на данни е неделима част от прегледността на данните. Данните може да бъдат подредени в списък с имена по азбучен ред, да бъдат подредени от най-високото число към най-ниското и обратно или да бъдат подредени дати по хронология. Сортирането на данни позволява да бъдат визуализирани още по-бързо и разбираемо данните, да бъде направена организация за бързо намирате на данните, за да бъдат взети ефективни решения.

Сортирането на данни в програмата MS Excel е подреждане на данни от електронна таблица по определени критерии. Подреждане на данните от по-ниска към по-висока степен представлява възходящо сортиране, а подреждане на данните от по-висока към по-ниска степен – низходящо сортиране. Критерий за сортиране се е правило, въз основа на което се извършва сортиране на данни.

Когато трябва да бъдат подредени данните в една таблица наложително е да бъде избрана колона чийто стойности ще бъдат подредени / сортирани. Избраната колона е първия критерий на сортирането. Ако това не е достатъчно може да бъде посочен втори критерий – колона, различна от първата – и редовете, които имат равни стойности по първия критерий, да бъдат сортирани помежду си по втория критерий. Когато и вторият критерий не е достатъчен, може да се посочи трети и т.н.

Сортирането на данни по няколко признака или по собствени списъци зависи от поставената задача, но и в двата случая трябва да се маркира колоната / колоните / таблицата т.е. областта с данни където ще бъде прилагано сортиране.

Когато сортирате по няколко признака задължително е колоните да бъдат именувани.

След което избирате командата Sort и правите необходимите настройки.

Атрибути на обект

Задача 1. Създайте електронна таблица в програмата MS Excel и въведете в нея данни за десет ученици – Номер, Име, Фамилия, Годишна оценка БЕЛ, Годишна оценка Математика, Годишна оценка ИТ. Задайте подходящ тип на данните.

Програмата MS Excel различава различните типове данни и ги интерпретира по различен начин, тъй като всеки тип има своите особености. Начинът на представяне на различните типове данни определя техния формат. Данните, които се отнасят за един обект от електронната таблица, се наричат атрибути на обект.

Сортиране на данни по няколко признака

Задача 2. Запишете и отворете файла kurs.xlsx  и сортирайте данните в електронната таблица.

  • Като първи признак за сортиране задайте Точки, втори – Възраст, трети – Име.

  • Сортирането в колоната Точки извършете в намаляващ ред, в колоната Възраст – във възходящ ред, в колоната Име – по азбучен ред.

За да сортирате данните в електронната таблица, маркирайте клетка от таблицата и натиснете върху бутона Sort (Сортиране) от панела Sort&Filter (Сортиране и филтриране) на менюто Data (Данни). Отваря се диалоговия прозорец Sort (Сортиране):

  • От комбинираната кутия Sort by (Сортиране по) изберете признак, по който да осъществите сортирането (Точки).

  • С натискането на бутона Add Level (Добави ниво) задайте втори и трети признак за сортиране (Възраст, Име).

  • От комбинираната кутия Sort on (Сортиране по) изберете стойност (Values).

  • От комбинираната кутия Order (Ред) задайте ред на сортиране (Largest to Smallest, Smallest to Largest, A to Z).

  • С бутона Delete Level (Изтрий нивото) можете да изтривате зададен критерий.

  • С бутоните ↑ ↓ можете да променяте реда на критериите.

  • Поставете отметка в полето My data has headers (Моите данни имат заглавки), за да не участва заглавният ред в сортирането.

Задача 3. Запишете и отворете файла knigi.xlsx. Сортирайте данните от колоната Издателство в реда Книжен свят, Луна, Диамант.

За да изпълните задачата, трябва да създадете собствен списък с имената на издателствата, тъй като с досега разгледаните начини за сортиране това не може да стане.

Маркирайте клетка от електронната таблица и щракнете върху бутона Sort (Сортиране) от панела Sort&Filter (Сортиране и филтриране) на менюто Data (Данни). Отваря се диалоговият прозорец Sort (Сортиране):

  • От комбинираната кутия Sort by (Сортиране по) изберете Издателство.

  • От комбинираната кутия Sort on (Сортиране по) изберете стойност (Values).

  • От комбинираната кутия Order (Ред) изберете потребителски списък (Custom Lists). Отваря се диалогов прозорец Custom Lists (Списъци по избор). В текстовото поле List entries (Елементи на списъка) изпишете последователно имената на издателствата: Книжен свят, Луна, Диамант. Щракнете върху бутона Add (Добави), за да съхраните създадения потребителски списък в полето Custom lists (Списъци по избор).

Задача 4. Отворете файла otsenka.xlsx от папката urok 16.

  • Подредете имената на учениците по азбучен ред и годишните оценки по БЕЛ в низходящ ред.

  • Подредете имената на учениците по азбучен ред и годишните оценки по математика във възходящ ред.

Задача 5. Отворете файла knigi_new.xlsx от папката urok 16.

  • Подредете имената на авторите по азбучен ред.

  • Подредете имената на авторите по азбучен ред и имената на книгите от даден автор по азбучен ред.