Тема №4 Създаване на нова База данни
Създаване на
нова БД:
От старт менюто
стартирайте програмата MS
Access 2010. Отваря се началния прозорец на програмата, в който може
да бъде създадена нова база данни или да бъде заредена съществуваща.
В началния
прозорец изберете от File менюто New и с помощта на бутона Blank database, може да
създадете нова база данни. В полето File Name запишете „Хотелски резервации“ и го съхранете в папка с вашeто име в Librariesà Documents.
И натиснете Create. Така съдадохте файл в програмата MS Access 2010, който е с разшрение .accdb. Този файл е набор от
обекти: таблици, справки, формуляри, отчети, макроси, модули. Тези обекти се
интегрират в една обща единица, наречена база от данни.
След създаване
на БД програмата визуализира основният прозорец за работа с нея, като ситемата
директно предлага възможност да се създаде първата таблица.
Основни
елементи на работния екран на програмата:
Най-отогоре в
прозореца се намира заглавието. В него се намира името на програмата, името на
отворения документ, както и бутоните за минимизиране, максимизиране,
възстановяване и затваряне на прозореца. Бутоните в левия ъгъл, изнесени в
заглавието се наричат бутони за бърз
достъп. Под заглавието е менюто File и лентата с командните бутони, събрани в четири
основни страници, като във всяка страница бутоните на команди са с близко
предназначение са събрани в панели. Името на всеки панел се намира най-отдолу.
Основната част
на прозореца на програмата е разделен на две части. В лявата част на прозореца
е разположен панела All
Access Objects, който съдържа категоризиран списък с имената на всички
обекти, от които се състои БД.Дясната част е предназначена за проектиране,
преглед и използване на конкретен тип обект от БД.
Една база данни
може да съдържа следните обекти:
Таблици – обектите от тип
таблица са преднанзанчени за съхраняване на данни. Те са съставени от редове и
колони. Колоните на таблиците се наричат полета
и съхраняват определена категория данни. Всеки ред на таблицата се нарича запис и съхранява набор от конкретни
стойности.
Формуляри – Обектите от тип
формуляр са предназначени за подходящо визуализиране на съхраняваните в
таблиците данни. Чрез тях се извършват дейности за въвеждане, редактиране о
актуализиране на данни от таблици. Тези обекти се изграждат на базата на
таблици или заявки, но могат и да намерят приложение при организиране на
по-лесна навигация в БД.
Справки (заявки) – тези обекти са предназначени за реализиране на извадки от БД по
определени критерии. В извадката могат да участват данни както от една, така и
от повече от една таблици. Справките се изграждат както на базата на таблици,
така и на други справки. Чрез тях могат да се извършат дейности, свързани с
реализиране на различни изчисления с данните от таблиците, филтриране и
актуализиране на данни, добавяне и изтриване на записи.
Отчети – обектите от тип
отчет са предназначени за изваждане на справки в прегледен и представителен
вид, подходящ за разпространение. Отчетите се изграждат на базата на таблици
или справки.
Макроси – това е именувана
последователност от командни инструкции, оформени като списък и групирани като
една команда, с цел автоматично изпълнение. Обектите от тип макрос са
предназначени за автоматизиране на често повтарящи се дейности, касаещи
различни манипулации с обекти.
Модули – тези обекти са
именувана последователност от програмни инструкции, написани на езика Visual Basic for
Applications. Всеки модул се състои от набор подпрограми (процедури
или функции). Чрез тях се създават кратки описателни програми, с които могат да
се управляват автоматично често повтарящи се дейности, манипулации с обекти и
действия, ръчното изпълнение на които предизвиква сложност.
Добавянето към
базата данни на обект от даден тип се извършва с помощта на страница Create, в която са включени панели с бутони, които предлагат различни начини и с
тяхна помощ могат да се създават различни обекти в БД.