сряда, 27 април 2011 г.

Snowman in blender tutorial / Снежен човек с блендер

Ще ви покажа в няколко стъпки как да си направите 3Д фигура на снежен човек с Блендер.
Стартирате програмата Блендер (Blender).  Работният екран изглежда така.
Ако започвате отначало и за първи път попадате на тази програма, не се стряскайте. Работите с мишка със скрол бутон, тъй като някои операции не можете да извършите без него. Обекта ви е квадрата оцветен в розово. Има два мода с които се работи: Object Mode и Edit Mode. Преминаването между двата режима става с табулатора от клавиатурата. ( Tab).

1. Започваме с нашия снежен човек. Трябва да сме в Object Mode. Изтриваме квадрата, като натискаме  клавиш  Х от клавиатурата и с ляв бутон да изберете Erese selected object.
Натискаме интервала (шпацията) и от него излиза меню. Следвайте този път:Add > Mesh > UVSphere, за да добавим сфера на екрана.
Запишете работата си от менюто File < Save As > Ime.Blend (разширението за блендер). Не забравяйте периодично да записвате работата си под същото име или ново, както изберете.

По подразбиране програмата ви дава размери, които вие приемете, като натиснете ОК. След това преоразмеряваме сферата, натискайки клавиш S и движейки мишката в посока нарастване на обекта/сферата. До момента имаме следното нещо.
2. Отдолу под екрана със сферата има лента с меню, която показва състоянието на обекта ни. Дайте име SnowmenBody там, където сме задали ние. Това се прави, за да знаете във всеки един момент кой е обекта с който работите.
3. Следва да добавите още три сфери. Една за главата на снежния човек и две за ръцете му. Преди да продължите, от панела с цифрите от клавиатурата Num Lock трябва да е включен, за да можете от там със цифрите да променяте изгледа на обекта и да виждате какво правите. Трябва да сте избрали 1.
На горната снимка виждате добавени трите сфери.
4. Следващата стъпка е добавяне на конус, който също се вижда на снимката. Конуса се добавя по пътя: Add > Mesh > Cone.
Преди да продължим, нека ви кажа няколко команди с клавишите, които са необходими при работа с Блендер. За оразмеряване на обектите, което вече споменахме, е клавиш S. За движение на обектите по екрана, обектите се маркират с десен бутон, се избира клавиш G. За завъртане - R. 

Създаване на нов обект става: щракаме с ляв бутон на мишката на празно място. Появява се кръгчето с пресечени две линии. Избираме шпацията и от появилото се меню, създаваме и добавяме искания от нас обект. 


Имаме конус, който не е на мястото си. 
За да наместим конуса, който ще е носа на снежко, изберете от Num Pad 3. Разположете го така, че да пасне на лицето на снежния човек.
След това трябва да издължите носа. Трябва да преминете в Edit Mode. С клавиш А деселектирате всички обекти. Тогава с десен бутон изберете върха на носа на снежко. Изберете клавиша S и издърпайте до толкова, колкото искате да е дълъг носа.
Обръщаме в изглед 1 , за да поставим носа на лицето. За дълбочина в лицето, обръщаме в изглед 3. До момента трябва да имаме следното нещо.
Задължително при преместване на обекта, трябва да сте в Object Mode, иначе ще движите някой ъгъл или страна, а не обекта по екрана.
Натискмае F12, за да видим до момента какво сме направили. Положението при мен е:
Разположението на камерите и светлините не пипайте. Това по-късно.
5. Натиснете 1, за да виждате отпред снежния човек. Време е да направим очите му. Отново не забравяйте мода (Object). По познатия път добавете сфера, която направете с S малка. Разположете върху лицето на човека. За да не се тормозим, за второто око, ние ще дублираме първото, като изберем   Shift + D (duplicate). След това избираме G клавиш и изтегляме до мястото, на което искаме да бъде. Имаме следното.

Нека погледнем снежния човек отгоре. Натискаме клавиш 7. Имаме следното нещо. Ще трябва да преместим по към лицето очите, защото сега летят във въздуха.
Избираме с десен бутон на мишката едното око, след това и другото и с G клавиш ги разполагаме на мястото им. Имаме следното нещо:
За да виждате по-добре, какво правите, можете да натиснете Z Клавиша. Преминавате в "Solid" mode. Имаме това:
Така сме сигурни как сме разположили очите. За да работите с повече от един обект заедно, можете да ги изберете, като натиснете shift. Време е за F12, за да видим какво имаме вече.
6. Следваща стъпка. Избираме тялото на човека. от менюто долу или с клавиш F9, активираме editing menu. Вижте снимката долу.
След като сме в този мод, се уверете че пише SnowmenBody. Там където въвеждахме името, за тялото. Последователно изберете Set Smooth, и New. Имаме това:
Виждате загладената част на тялото на снежния човек.
Натиснете сега клавиш F5(Shading) или от менюто клавиша Shading. Отваря се това меню.
Задайте на материала име Snow. Щракнете в полето, което е оградено в червено на долната снимка и пишете.
И нанесете промени в цветовете му на RGB стойности, всички на 1, както и specularity value на 0,24. Вижте отново снимката долу, за да видите, кое се променя.
Променете hard на 1. В момента е на 50.
7. Сега изберете носа на снежния човек.
Обръщаме изгледа с 3, за да ни е по-лесно. Избираме shading menu (F5) пишем име и натискаме Add New, за да създадем нов материал.
Правим цвета в оранжево, стойностите можете да видите от RGB елементите.
8. Време е да направим очите.
Например черни.
Стъпките са същите както с носа и тялото. При създаден един материал, в случая за окото, можем вместо да натиснем Add New, да натиснем стрелката отстрани и да изберем вида материя, която искаме да приложим над обекта (око).
9. Така бързо ще оцветим останалите части в бяло на снежния човек избирайки материал Snow.
Другото, което трябва да направим е заглаждането на всички части. Това става от част Modifiers.
Снимката по-долу: Избираме Subsurf.  В случая едната ръка е загладена.

Другия начин, тък като имаме SNowMan Body, като материал, избираме от часта Link and Materials SnowmanBody и прилагаме на всяка част от тялото на човека.
Имаме вече своя снежен човек на блендер. Успех!
Идея за урока от http://biorust.com/tutorials/detail/81/us/

Няма коментари:

Публикуване на коментар