Наръчник за разпознаване на билките от Голо Бърдо / Handbook - recognizing herbs

Този наръчник е предназначен за деца от предучилищна възраст и от 1-4 клас, както и за всички, за които би представлявал интерес. Надяваме се, че заедно ще успеем да съхраним за бъдните поколения част от растителното богатство на планината Голо бърдо и на България.

 

МИЛО ПРИЯТЕЛЧЕ, Аз съм зелен скакалец. Живея в планината Голо бърдо. Там има много дървета, цветя и животни. Ела с мене да си поиграем по полянките и да те науча да разпознаваш различни лечебни растения. Искам заедно да опазваме нашата планина, защото без нея няма да има вода и чист въздух.

Сега ще ти разкажа за чудесата на растителния свят в България. Красотата на растенията е неописуема. Трябва да ги видиш, за да повярваш в техните необикновени възможности. В нашата страна има много и различни растения-дървета, храсти, цветя и треви. По – голяма част от тези растения растат в гората. В зелената си лаборатория горите произвеждат огромно количество кислород, който ние дишаме. От горите извират много езера и реки, чиято вода ние пием. Още от стари времена хората разбрали, че много от растенията имат лечебна сила и започнали да ги събират. А сега ще ти представя някои от най – често срещаните лечебни растения, които наричаме билки:

  • Всички ме познават – аз съм дряна. Наричат ме още дренка.
За Коледа от моите клонки правят сурвачки. Рано на пролет моите нежни жълти цветове първи се показват по клоните.
"Отшумя капчукът… И снегът отмина… Ручеят бълбука Край трева-коприна… Пее, цъфти дрянът - Чудна песен кръшна: - Зимата се свърши! - Зимата се свърши! Грейнало в позлата Слънцето се ражда. Нейде в равнината Трактор се обажда… Махат из простора Облаците кърпи: - Пролетта настъпи! - Пролетта настъпи!"
На есен плодовете ми узряват. Събират ги и правят вкусни мармалади, компоти и чай.
  • Името ми е кукуряк.

 

Рано на пролет ще ме намерите по горските поляни. Цветчетата ми са като камбанки.

 "  Куку-ряк! Куку-ряк! Цъфна в горския Шубрак- Жълто – златен И зелен Бързопратен, Пременен- Със звънче Да зазвъни Идат пролетните дни, Пойни птички, Слънчо драг… Куку- Куку- Куку-ряк!"

  • Мене всеки ме познава – аз съм лечебната иглика.

Рано на пролет нежните ми жълти цветове греят като малки слънца по ливади и се крият в храстите. Аз съм застрашено от изчезване растение. За мене пише в Червената книга на България. Не ме унищожавайте!

"Птичка сладкогласна Щом зачурулика, В храстите израсна Жълтата иглика… С китки подредени-
Нежни, аромати, Със листа зелени и цветенца златни. А една пчеличка Все си тананика: -“Златолика- лика,жълтата иглика!”
  • Аз съм горицвет, но съм известен и с името Адонис.

Моите цветове разцъфтяват рано напролет. Те греят като малки слънчица по горските поляни.

"Лаят псета из дола… Гръм заглъхва из Балкана… Под самотните била Ближе Зайо люта рана. -Тичай,Зайко, намери цветенцето под чукаря… То във жълто все гори… Уж гори, но не изгаря… Проста билка е наглед, А вълшебница е, сине! Похапни си Горицвет, И повярвай, ще ти мине!"

  • Да ви се представя – Коприва се наричам.

 

Аз съдържам много желязо. Внимателно берете листата ми, защото може да ви опаря. 

"  Брала баба мълчалива Ранобудница коприва- За децата, да са здрави Чудна гозба да направи… Па я кълца, па я пари, Да не пари, да не жари… Тенджерата закъркори… Баба сладко им говори: - Който ми яде коприва, Най- юначните надвива! Ако сръбна със лъжица- Ще изкарам ли шестица ? Дай ми ,бабо, две, три супи- Да спечеля всички купи! - Дай ми,бабо, пет панички! Искам да надвия всички!"

  • Познавате ме с името глухарче, но имам още имена: радика, жълта млечка, мартенче.

Рано на пролет от моите листа се правят вкусни салати, а от цветовете ми варят сироп против кашлица.

"-Хей, ти цвете- другарче, златолико и бяло! Обади се, Глухарче, Щом си чуло – разбрало! Ах, от твоята китна Тънка китчица билка, Как желая да литна С една малка хвърчилка! Чу другарче – Глухарче, Кухо стръкче замята… Облак бели чадъри Разпиля над земята… Над земята, браздите, Към луната, звездите…"

Мило приятелче, Преди да започнеш за събираш билки и горски плодове запомни следните правила:

 - Билките се събират при сухо време ! 

- Не събирай растения, които не познаваш! 

- Не унищожавай растенията!

 - Събирай толкова, колкото ти е нужно! 

- Не чупи клони от дърветата и храстите!

 - Информирай се предврително коя част от растението се събира!

 - Не ходи сам в планината ! 

- Събирай билки винаги с някой възрастен! 

- Не замърсявай планината!

- Не замърсявай езерата и реките! 

Помни: планината е на всички и трябва да я пазим винаги чиста!